انواع سند ملکی

خرید ملکی که داری سند معتبر باشد مسئله ای است که ذهن هر خریداری را به خود مشغول می کند. برای اینکه بتوانید خرید موفقی داشته باشید و مشکلات مربوط به سند گریبانگیر شما نشود باید نسبت به انواع سند و اعتبار آن شناخت کافی داشته باشید و با آگاهی اقدام به خرید نمایید. در ادامه انواع سند جاری در کشور را نام خواهیم برد.

see1.7

 

سند رسمی

سند هر نوشته ای است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. سند رسمی سندی است که در اداره ی ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد مامورین رسمی طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد و به سایر اسناد، اسناد عادی گفته می شود. اسناد ملکی دارای انواع مختلف سند مشاع، سند شش دانگ، سند مفروز، سند منگوله دار، سند تک برگ، سند اعیان و عرصه، سند وقفی، سند ورثه‌ای، سند المثنی، سند معارض، سند شورایی، سند وکالتی، سند بنچاق، سند رهنی می باشند. اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید اقدام به خرید ویلاهایی که داری سند رسمی و از نوع ششدانگ هستند نمایید.

 

سند ملکی مشاع: زمانی که ملکی چند مالک داشته باشد و هر کدام روی بخشی از یک ملک تملک داشته باشند. هر کدام از مالکین، سند رسمی در اختیار دارند و مقداری که مالک هستند در سند مشخص شده است. خرید و فروش ملک های مشاعی کمی پیچیده است و باید دقت لازم را در این زمینه به خرج دهید. ساکنین شهرک ها در شمال روی برخی از قسمت های ویلا مالکیت مشاع دارند که در سند این مسئله ذکر شده است. هنگام خرید ویلا در نوشهر در شهرک های توجه به این مسئله ضروری است.

سند ملکی شش دانگ: سندی که تمام شش جهت آن از شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا، پایین به یک شخص تعلق دارد. ویلاهای ساخته شده در شمال معمولا دارای سند ششدانگ هستند و می توانید با خیالی آسوده اقدام به خرید اینگونه ویلاها نمایید.

 

سند ملکی مفروز: ملک مفروز ملکی است که بعد از اشاعه به صورت چند سهم جداگانه تقسیم شده باشد و بین چند شریک تقسیم شده باشد. در سند مشاعی افراد می توانند اقدام به افراز ملک خود نمایند و اقدام به ساخت و ساز روی آن نمایند. سند مفروز یکی از پیچیده ترین انواع سند می باشد.

سند تک برگ: در گذشته اسناد به صورت دفترچه ای تنظیم می شدند اما امروزه سند در یک برگ تنظیم می شود که به آن سند تک برگ می گویند. خوانا و شفاف بودن ویژگی اینگونه اسناد است. هنگام خرید ویلا در نمک آبرود سند ویلا به صورت تک برگ است.

سند ملکی وقفی: اگر شخصی اقدام به وقف یک ملک نماید سند آن ملک از نوع وقفی است و اداره ی اوقاف این ملک ها را به صورت 99 ساله به دیگران منتقل می کند و از آنها اجاره دریافت می نماید.

 

سند ملکی المثنی: اگر یک سند بسوزد، گم شود و یا در سیل مفقود شود صاحب ملک می تواند برای آن سند المثنی تهیه کند.

سند ملکی عرصه و اعیان: این نوع سند بیشتر برای واحدهای آپارتمانی است که عرصه و عیان دارند. سند عرصه مربوط به زمین است که آپارتمان در آن ساخته می شود و سند اعیان مربوط به ملکی است که در آن ساخته می شود. هر یک از مالکین با توجه به سهمشان در اعیان، در عرصه نیز مالک هستند. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که حادثه ای برای بنا رخ دهد، مالکین بخواهند بنا را تخریب و اقدام به نوسازی کنند یا ملک ورثه ای شود.

سند ملکی ورثه ای: زمانی که ملکی به اشخاصی به ارث برسد وارثان می توانند با مراجعه به اداره ی ثبت اسناد به اندازه ی سهم الارث خود برای آن سند دریافت نمایند.

سند ملکی تفکیکی: برای ملکی که بین چند نفر تقسیم شده است می توان سند ملکی تفکیکی دریافت نمود.

 

سند ملکی وکالتی: سندی که در آن نام شخص یا اشخاص دیگری به عنوان وکیل فروشنده ی اصلی تنظیم شده است. مثل زمانی که یک نفر از طرف بقیه وکیل است ملکی را بفروشد.

سند ملکی معارض: اگر برای ملکی با حد و حدود مشخص دو سند رسمی با نام و تاریخ متفاوت صادر شود. در اینصورت دادگاه یکی از اسناد را که تعرض در ملک دیگری دارد باطل می کند.

سند ملکی بنچاق: قراردادهایی که در گذشته بین افراد نوشته می شد و توسط یک شخص عالم یا سرشناس مورد تایید قرار می گرفت. هنگام خرید زمین در شمال در بعضی از مناطق شمالی می توانید این گونه اسناد را ببینید.

 

سند ملکی شورایی: سند عادی که توسط شورای محلی مهر شده باشد. این نوع سند اعتبار سند رسمی را ندارد و می توان برای رسمی کردن آن از طریق اداره ی ثبت اقدام نمود.

سند منگوله دار: اسنادی که با یک نخ و یک تکه سرب پلمپ شده اند و نشان دهنده ی صحت آن می باشد.

سند ملکی رهنی: زمانی که سند برای دریافت تسهیلات در گرو بانک گذاشته می شود سند به رهن بانک در می آید و در آن نوشته می شود که تا تاریخ معینی در رهن بانک است.

با انواع سند آشنا شدید اگر قصد خرید ویلا یا زمین را دارید باید با دقت اقدام به بررسی سند ملکی که قصد خرید آن را دارید نمایید تا دچار مشکلات آتی نشوید.

هدف از سامانه تحت وب،ارائه خدمات مشاوره ای خرید و فروش ویلا در شمال،آپارتمان و زمین در شهرهای نوشهر، رویان و سایر شهرهای شمالی می باشد. با این سامانه انلاین خرید و فروش ویلا می توانید به راحتی و در کمترین زمان و هزینه و سریع ترین روش ممکن ملکهای دلخواه خود را با هرتوان مالی و هر سلیقه ای خریداری نمایید.

نوشهر - چلک - روبروی هتل آراز - مجتمع اوپال - املاک سیوان 09190174006 info[at]seeone.net

مقایسه