ملک مشاع و ملک مفروز به چه معناست؟

مشاع در لغت به معنای مشترک است و به مالی مشاع می گویند که چند شریک برای یک مال وجود دارد و همه ی آن ها به یک نسبت در مال دخل و تصرف دارند و مال قابلیت تقسیم کردن هم ندارد. سود حاصل از مال نیز به همه ی شرکاء تعلق می گیرد.

مفروز در لغت به معنای تقسیم کردن است. مال مفروز مالی است که چند شریک دارد و محل سهم هر شریک نیز مشخص نیست و تنها میزان سهم هر فرد مشخص است.

see1.16

 

قوانین ملک مشاع تابع شرایط خاصی است و برای فروش یا افراز آن باید قوانین مربوط به آن را در نظر گرفت. ممکن است ملک مشاع حتی قیمتی پایین تر از قیمت واقعی ملک داشته باشد. حضور همه ی مالکین برای فروش و تقسیم ملک مشاع ضروری است. راه کارهای قانونی برای شرایطی که یکی از مالکین ملک مشاعی بخواهد سهم خود را بفروشد اما سایرین از این کار امتناع ورزند در نظر گرفته شده است.

سند شش دانگ نقطه ی مقابل سند مشاع است. در سند شش دانگ کل یک ملک از بالا، پایین، شمال، جنوب، شرق و غرب به یک شخص تعلق دارد. اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید ویلاهایی که سند ششدانگ دارند گزینه ی مطمئنی برای خرید هستند و می توانید اقدام به خرید این ویلاها نمایید.

در سند مشاعی حتی بخشی که هر فرد در آن مالکیت دارد نیز مشخص نیست و تنها مالک بودن فرد بر آن ملک مبنا قرار گرفته است.

مالکیت مشاعی را می توان در بحث سهم الارث مشاهده کرد. هر کدام از وارثین به مقدار سهم الارثشان ارث می برند و در بخشی از مال سهیم هستند. برای تقسیم مال مشاع و تبدیل آن به مفروز باید ابتدا سند اولیه باطل شود و بر اساس تقسیم نامه، سهم الارث افراد و وصیت نامه در صورت وجود اقدام نمود. اگر صاحب ویلایی در شمال هستید و مالکیتتان از نوع مشاعی است می توانید برای فروش ویلا در شمال از مجاری قانونی اقدام نمایید.

ملک مشاع را نمی توان افراز کرد تنها می توان سهم هر فرد را تعیین و اقدام به فروش یا تفکیک آن نمود اما برای زمین های مشاع می توان آن را افراز و تفکیک نمود. ممکن است هنگام خرید زمین در شمال با املاکی که مفروز هستند مواجه شوید بهتر است قبل از خرید این زمین ها سند آن را به خوبی بررسی نمایید.

خرید و فروش املاک مشاع تابع قوانین خاصی است و بهتر است تا مجبور نشده اید اقدام به خرید چنین املاکی نکنید زیرا مشکلات مربوط به خود را دارند.

هدف از سامانه تحت وب،ارائه خدمات مشاوره ای خرید و فروش ویلا در شمال،آپارتمان و زمین در شهرهای نوشهر، رویان و سایر شهرهای شمالی می باشد. با این سامانه انلاین خرید و فروش ویلا می توانید به راحتی و در کمترین زمان و هزینه و سریع ترین روش ممکن ملکهای دلخواه خود را با هرتوان مالی و هر سلیقه ای خریداری نمایید.

نوشهر - چلک - روبروی هتل آراز - مجتمع اوپال - املاک سیوان 09190174006 info[at]seeone.net

مقایسه