وضعیت آب آشامیدنی در مازندران

وضعیت آب آشامیدنی در مازندران چگونه است؟

سال هاست هشدارهای زیادی را می شنویم که وضعیت آب آشامیدنی در مازندران آب کم است و آب را درست مصرف کنید. حال که برخی نقاط کشور با کم آبی و خشکسالی مواجه اند و از شهر و دیار خود کوچ می کنند شاید این مسئله را کمی بیشتر لمس کنیم و این سرمایه ی گران بها را قدر بدانیم و برای حفظ و استفاده ی صحیح از آن بیشتر تلاش کنیم.

در این مقاله قصد داریم به وضعیت آب در شهرهای شمالی و به ویژه مازندارن بپردازیم و ببینیم این شهرها با وجود بهره مندی از نعمت باران از آب کافی برخوردارند یا خیر؟

 

وضعیت آب آشامیدنی در مازندران-بحران آب در شمال کشور
وضعیت آب آشامیدنی در مازندران-بحران آب در شمال کشور جدی است!

 

کیفیت آب در شمال و مازندران به چه صورت است؟

وضعیت آب آشامیدنی در مازندران در بعضی روستاهای، تعریف چندانی ندارد و آنها نیز از کم آبی رنج می برند، هر چند نه به آن شدتی که در سایر نقاط کشور این مسئله دیده می شود. میزان املاح در آب آشامیدنی در بعضی نقاط زیاد است و بارش باران تاثیر منفی روی کیفیت آب آشامیدنی دارد.

پس از بارش باران، آب کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و حتی در بعضی موارد رنگ آن نیز تغییر می کند و غیر قابل شرب می شود. اگر شما هم اقدام به خرید ویلا در شمال و در روستاهای اطراف مراکز شهری کرده باشید می توانید کیفیت ضعیف آب را در برخی مناطق مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: حتما مقاله بهترین شهرهای شمال برای خرید ویلا را مطالعه کنید.

 

مصرف بی رویه آب و آسیب به منابع زیر زمینی مشکل کدام استانها است؟

در بهبوهه ی کم آبی، عده ای در این میان اقدام به استخراج آب از دل زمین کرده اند و از این طریق نیازهای آبی خود را مرتفع می کنند. حفر چاه اگر چه مشکل را در کوتاه مدت از بین می برد اما در دراز مدت مشکلات جبران ناپذیر زیست محیطی پدید خواهد آورد که یکی از این موارد کاهش حجم آب سفره های زیر زمینی و خطر به صفر رسیدن آب های زیر زمینی است.

 

وضعیت آب آشامیدنی در مازندران هم تهدید جدی است!!
وضعیت آب آشامیدنی در مازندران هم تهدید جدی است!!

خطر کم آبی بحران بسیار جدی است!

حفر چاه در شهرهای شمالی بیشتر با هدف تامین آب کشاورزی انجام می شود، هر چند این مسئله شاید در نگاه نخست قابل توجیه باشد, اما در بلند مدت منجر به خسارت های جبران ناپذیر همچون وقوع خشکسالی می شود.

شرایط وقتی بدتر می شود که برخی اقدام به حفر بیش از یک چاه در یک زمین می کنند و خسارت های جبران ناپذیر به بار می آورد. در میان ویلاهای موجود در شمال می توانیم ویلاهای اطراف شهر نوشهر را مشاهده کنیم که اقدام به حفر چاه کرده اند و از آب زیر زمینی برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند.

چاه هایی که به صورت دستی حفر می شوند، عمق زیادی ندارند و نهایت عمق آنها 40 متر است به همین دلیل کشاورزان می توانند به آسانی اقدام به حفر چنین چاه هایی کنند. در برخی از نقاط کشاورزان با حفر 10 متر نیز به آب دست می یابند و همین مسئله باعث شده تا کشاورزان روز به روز به حفر چاه متمایل تر شوند.

یکی از مشکلات این است که کشاورزان گمان می کنند حفر چاه هیچ ربطی به آب های زیر زمینی ندارد و آب های زیر زمینی آسیب نخواهند دید هر چند که این باور اشتباه است. مشکل دیگر انشعابات غیر مجاز آب است که از آب آشامیدنی برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند.

استفاده از آب چشمه ها جهت مصرف روزانه کار درستی است؟

وضعیت آب آشامیدنی در مازندران در خیلی از شهر های این استان, مخصوصا شهر هایی که در حاشیه کوه و جنگل قرار دارند مثل شهر نوشهر, رویان,نور, چمستان, متل قو و … آب آشامیدنی آنها از چشمه های داخل جنگل تامین می گردد. این آب آشامیدنی توسط کانالها و به صورت لوله کشی در مخزن های برزگ انباشته می شود و بعد از تصفیه به شهرها و روستاها تحت عنوان آب شهری تحویل مردم می گردد.

در حاشیه ی دریای خزر به دلیل رطوبت بالا افراد در عمق کم می توانند به راحتی به آب دست پیدا کنند و همین مسئله انگیزه ای شده تا شاهد رشد روز افزون چاه های حفر شده در شمال باشیم. خرید و فروش زمین در شمال به خاطر آب و هوای مرطوب از رشد خوبی برخوردار است و یکی از مقاصد مناسب برای سرمایه گذاری در شمال به شمار می رود و می توان به خرید ویلا در نوشهر به عنوان یک سرمایه گذاری مناسب نگریست.

 

کمبود فشار آب در ایام تعطیلات را جدی بگیرید!

با توجه به زیر ساخت های موجود در خصوص آب, برق و گاز در شهرها و روستاهای شمال با این واقعیت روبرو هستیم که هنگام تعطیلات تابستان و ایام آخر هفته در اکثر مناطق شمال مخصوصا شهرهای مازندران با افت فشار آب و گاز, حتی برق در ایام گرم سال هستیم. وضعیت آب آشامیدنی در مازندران هم بحرانی است, بخاطر همین توصیه می شود بعد از خرید ویلا در نوشهر و شمال و حتی خرید ویلا در رویان حتما منبع آب جهت ذخیره تهیه نمایید تا موقع حضورتان در ویلا با مشکل بی آبی مواجه نشوید.

سخن پایانی:

به شما خریداران محترم خرید ویلا یا زمین در شمال, نوشهر و رویان توصیه می شود هنگام خرید ویلا به کیفیت و فراوانی آب در محله, روستا یا شهرک مورد نظرتان توجه کنید. بر اساس انتقال تجربه مشتریان این موضوع را جدی بگیرید و در بیشتر مواقع از تصفیه کننده های موجود در بازار استفاده نمایید.

هدف از سامانه تحت وب،ارائه خدمات مشاوره ای خرید و فروش ویلا در شمال،آپارتمان و زمین در شهرهای نوشهر، رویان و سایر شهرهای شمالی می باشد. با این سامانه انلاین خرید و فروش ویلا می توانید به راحتی و در کمترین زمان و هزینه و سریع ترین روش ممکن ملکهای دلخواه خود را با هرتوان مالی و هر سلیقه ای خریداری نمایید.

نوشهر - چلک - روبروی هتل آراز - مجتمع اوپال - املاک سیوان 09190174006 info[at]seeone.net

مقایسه